Wstępny raport PKBWL dotyczący wypadku awionetki w Krzycku Wielkim

Tragiczny wypadek lotniczy w Krzycku Wielkim: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała wstępny raport dotyczący wypadku.


Odwiedź nasze social media:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny dotyczący katastrofy samolotu Tecnam P2008 JC o znakach SP-SML, do której doszło 25 sierpnia 2025 roku w miejscowości Krzycko Wielkie. W wyniku wypadku śmierć poniosły dwie osoby – pilot i pasażer. Pasażerem był 20-letni Jakub Pracharczyk, młodzieżowy wicemistrz Polski w rzucie młotem.

Z raportu PKBWL wynika, że tego dnia pilot wraz z pasażerem wyruszyli z lotniska Poznań-Ławica (EPPO), planując lot do Leszna-Strzyżewic (EPLS), a następnie powrót do Poznania. Do wypadku doszło w drodze powrotnej do Poznania nad Krzyckiem Wielkim.

Przed dolotem do miejscowości Krzycko Wielkie samolot przestał być widoczny na ekranie radaru wtórnego, co świadczy o niepracującym lub wyłączonym transponderze. Wszelkie zakłócenia pracy tego urządzenia utrudniają umiejscowienie statku powietrznego w przestrzeni przez służby kontroli oraz informacji powietrznej.

Świadkowie, obserwujący lot samolotu nad miejscowością Krzycko Wielkie, zwrócili uwagę na ewolucje wykonywane przez samolot na małej wysokości, polegające na szybkiej zmianie kierunku, prędkości oraz wysokości lotu. W trakcie tych manewrów samolot rozpoczął lot po torze spiralnym w kierunku ziemi, który zakończył się uderzeniem w ziemię. Miejsce upadku samolotu znajdowało się w odległości kilkuset metrów od domu rodzinnego pasażera. Uderzenie było tak silne, że wrak stanął w płomieniach.

Z ustaleń Komisji wynika, że silnik samolotu pracował do momentu zderzenia z ziemią. Wrak uległ całkowitemu zniszczeniu. W akcji ratunkowej uczestniczyła straż pożarna, która ugasiła płonące szczątki maszyny.

Pilot posiadał licencję pilota turystycznego i spełniał wszystkie wymagania formalne, a ostatni lot odbył zaledwie dwa dni wcześniej, również na tym samym samolocie. Maszyna była nowa – wyprodukowana w 2025 roku przez firmę Costruzioni Aeronautiche Tecnam S.p.A., miała ważne dokumenty zdatności do lotu, a jej nalot wynosił niespełna 160 godzin.

Komisja ustaliła, że w momencie wypadku panowały dobre warunki pogodowe i nie miały one wpływu na przebieg zdarzenia.

PKBWL prowadzi obecnie dalsze działania, w tym analizę dokumentacji technicznej samolotu, przebiegu szkolenia pilota, zapisów radarowych i relacji świadków. Wstępnie nie sformułowano jeszcze zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Pełen raport końcowy, który ma wskazać przyczyny tragedii, zostanie opublikowany po zakończeniu prac Komisji.

Czytaj także: