Tunel czy dwa?
Mieszkańcy Zaborowa debatowali o przyszłości połączeń z centrum Leszna podczas spotkania konsultacyjnego w Szkole Podstawowej nr 4.
Odwiedź nasze social media:
Ponad setka mieszkańców Zaborowa wzięła udział w spotkaniu dotyczącym planowanej budowy tuneli pod torami kolejowymi, które mają połączyć tę dzielnicę z centrum Leszna. Władze miasta przedstawiły dwie koncepcje inwestycji: budowę jednego tunelu w ciągu ulicy Okrężnej lub dwóch – przy Okrężnej i Henrykowskiej. Nie jest brany pod uwagę wariant z budową tunelu na ulicy 1 Maja.
Spotkanie miało charakter konsultacyjny i odbyło się w związku z przygotowaniami do złożenia przez samorząd wniosku o dofinansowanie inwestycji z rządowego programu przebudowy przejazdów kolejowych. Program zakłada współfinansowanie przedsięwzięć w proporcji 50/50 między samorządem a rządem. Wniosek musi zostać złożony do 5 lutego przyszłego roku.
Prezydent Leszna, Grzegorz Rusiecki, podkreślił, że decyzji jeszcze nie podjęto, ale potrzeba nowego połączenia z centrum jest coraz pilniejsza. Ruch kolejowy na trasie Poznań–Wrocław stale rośnie, a przejazdy na ulicach 1 Maja i Henrykowskiej są zamykane coraz częściej – zarówno z powodu wzmożonych przewozów pasażerskich, jak i towarowych.
Dwa możliwe warianty
Podczas spotkania przedstawiono wstępne koncepcje opracowane przez projektanta Pawła Kattnera.
Pierwsza zakłada budowę tunelu wzdłuż ulicy Okrężnej – w miejscu, gdzie obecnie funkcjonuje podziemne przejście dla pieszych i rowerzystów. Wjazd do tunelu miałby się zaczynać na skrzyżowaniu z ulicą Leśną, a kończyć rondem przy ulicach 1 Maja i Ruszczyńskiego. Inwestycja wymagałaby rozbiórki istniejącego przejścia.
Drugi wariant jest bardziej rozbudowany – zakłada budowę dwóch tuneli: przy Okrężnej oraz Henrykowskiej. W obu przypadkach miałyby to być obiekty wielofunkcyjne, dostępne nie tylko dla samochodów, ale również dla pieszych i rowerzystów.
Tunel przy 1 Maja? Zbyt drogi i ryzykowny
Niektórzy uczestnicy konsultacji pytali o możliwość powstania tunelu w ciągu ulicy 1 Maja, czyli w miejscu obecnego przejazdu kolejowego. Projektant i urzędnicy wyjaśnili jednak, że takie rozwiązanie jest nierealne – przede wszystkim ze względów finansowych i technicznych.
Koszt budowy tunelu w tej lokalizacji szacowany jest na około 130 milionów złotych, podczas gdy realizacja jednego tunelu przy Okrężnej lub Henrykowskiej to wydatek około 40 milionów złotych. Dodatkowo przeszkodą jest położona w pobliżu Stacja Uzdatniania Wody na Zaborowie, czyli kluczowe ujęcie wody dla miasta. Wyłączenie tego ujęcia mogłoby doprowadzić do poważnych problemów z dostawą wody w mieście.
Budowa tuneli w alternatywnych lokalizacjach oznacza jednocześnie trwałe zamknięcie przejazdu kolejowego przy ulicy 1 Maja.
Głos mieszkańców: lepiej dwa niż jeden
W dyskusji przeważały głosy popierające budowę dwóch tuneli. Mieszkańcy argumentowali, że takie rozwiązanie pozwoli równomiernie rozłożyć ruch między różnymi częściami Zaborowa i centrum Leszna.
Padła też propozycja, by po zamknięciu przejazdu przy ulicy 1 Maja umożliwić tam przynajmniej ruch pieszych i rowerzystów. Prezydent Rusiecki zapewnił, że miasto prowadzi w tej sprawie rozmowy z koleją.
Realizacja za kilka lat
Według szacunków urzędników, budowa tuneli to perspektywa około pięciu lat. Jeśli miastu uda się pozyskać dofinansowanie, oba obiekty mają powstać równolegle.
Do 7 listopada mieszkańcy mogą wciąż zgłaszać swoje opinie w sprawie planowanych rozwiązań za pośrednictwem ankiety dostępnej na stronie konsultacji – https://leszno.konsultacjejst.pl/konsultacje/019a0ab2-f056-4e34-9ca3-1ee2f104e537?
