List otwarty środowiska naukowego i edukatorów w sprawie SP1

Do podjęcia decyzji w sprawie Szkoły Podstawowej nr 1 przez władze Leszna coraz bliżej. Przeciwnicy likwidacji wystosowali do prezydenta list otwarty.
Odwiedź nasze social media:
Dr Marta Grześko-Nyczka opublikowała list otwarty do prezydenta Rusieckiego podpisany przez 100 przedstawicieli świata nauki, działaczy społecznych, innowacyjnych nauczycieli, dyrektorów i przedstawicieli nowoczesnej edukacji z całej Polski, którzy opowiadają się przeciwko zamknięciu SP1. Oto jego treść:
LIST OTWARTY ŚRODOWISKA NAUKOWEGO ORAZ DZIAŁACZY NA RZECZ EDUKACJI W SPRAWIE LIKWIDACJI SP NR 1 W LESZNIE
Szanowny Panie Prezydencie Miasta Leszna,
Grzegorz Rusiecki,
z ogromnym niepokojem i zdumieniem przyjęliśmy wiadomość o planowanym zamknięciu Szkoły Podstawowej nr 1 w Lesznie, która w ciągu ostatnich lat stała się symbolem edukacyjnej zmiany i innowacji w Lesznie. Wobec tej decyzji pragniemy wyrazić stanowczy sprzeciw, zarówno w imieniu środowiska naukowego, jak i osób zaangażowanych w rozwój edukacji w Polsce. Odpowiedzialna decyzja w tej sprawie wymaga przyjrzenia się pominiętym przez władze faktom.
SP nr 1 jest przykładem nowoczesnej, rozwijającej się placówki edukacyjnej, wpisując się w nurt tzw. „Budzących się szkół” — miejsc, które stawiają na nowatorskie metody uczenia(się), rozwój kompetencji XXI wieku oraz dbanie o wszechstronny rozwój uczniów. To jedyna publiczna szkoła podstawowa w Lesznie, która kompleksowo realizuje takie podejście, tworząc bezpieczne, kreatywne i zrównoważone środowisko edukacyjne. 𝙕𝙖𝙢𝙠𝙣𝙞𝙚̨𝙘𝙞𝙚 𝙟𝙚𝙟 𝙩𝙤 𝙣𝙞𝙚 𝙩𝙮𝙡𝙠𝙤 𝙨𝙩𝙧𝙖𝙩𝙖 𝙙𝙡𝙖 𝙪𝙘𝙯𝙣𝙞𝙤́𝙬, 𝙠𝙩𝙤́𝙧𝙯𝙮 𝙗𝙚̨𝙙𝙖̨ 𝙥𝙤𝙯𝙗𝙖𝙬𝙞𝙚𝙣𝙞 𝙨𝙯𝙖𝙣𝙨𝙮 𝙣𝙖 𝙠𝙤𝙧𝙯𝙮𝙨𝙩𝙖𝙣𝙞𝙚 𝙯 𝙩𝙮𝙘𝙝 𝙬𝙮𝙟𝙖̨𝙩𝙠𝙤𝙬𝙮𝙘𝙝 𝙢𝙚𝙩𝙤𝙙, 𝙖𝙡𝙚 𝙩𝙖𝙠𝙯̇𝙚 𝙨𝙮𝙜𝙣𝙖ł 𝙙𝙡𝙖 𝙘𝙖ł𝙚𝙟 𝙨𝙥𝙤ł𝙚𝙘𝙯𝙣𝙤𝙨́𝙘𝙞 𝙢𝙞𝙖𝙨𝙩𝙖 𝙇𝙚𝙨𝙯𝙣𝙖, 𝙯̇𝙚 𝙞𝙣𝙣𝙤𝙬𝙖𝙘𝙟𝙖 𝙬 𝙚𝙙𝙪𝙠𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙣𝙞𝙚 𝙟𝙚𝙨𝙩 𝙥𝙧𝙞𝙤𝙧𝙮𝙩𝙚𝙩𝙚𝙢.
W kontekście głębokiego kryzysu edukacyjnego w Polsce, postrzegamy SP nr 1 jako jednostkę szczególną, oddającą hołd progresywnej filozofii edukacyjnej, która w centrum oddziaływań stawia dziecko wraz z jego szeroko rozumianymi potrzebami, zasobami i deficytami. Począwszy od września 2021 roku, kiedy to po okresie przygotowań i wstępnych zmian, SP1 przystąpiła do ruchu „Budzących się szkół”, stoi w opozycji do silnie zakorzenionych w społeczeństwie polskim szkodliwych praktyk wprowadzonych w pruskim modelu nauczania takich jak: podawcze metody, przedmiotowe traktowanie oraz wzbudzanie lęku za pomocą rozbudowanego systemu kar i upomnień, a przez to budowanie zewnętrznej motywacji do nauki etc.
Nazywanie działań realizowanych w SP nr 1 przez Prezydenta „projektami” i stawianie ich na równi z projektami w innych szkołach jest uproszczeniem i można odebrać jako brak zrozumienia istoty nowoczesnej edukacji lub intencjonalne działania mające na celu zbagatelizowanie doniosłych zmian, które już zaszły w tej szkole. Chcielibyśmy podkreślić, że na szczególną uwagę zasługuje dostosowywanie systemu oceniania do obowiązujących przepisów prawa oświatowego. Szacuje się, że taki krok podjęło zaledwie 2% szkół w Polsce. Zmiana podejścia do oceniania jest jednym z najtrudniejszych zadań w procesie transformacji szkół i świadczy o dużej świadomości i dojrzałości nauczycieli oraz rodziców (i konsekwentnym wspólnotowym działaniu).
Jest niemal pewne, że po likwidacji szkoły, rozproszeni nauczyciele SP1 nie będą w stanie przekonać innych gron pedagogicznych do podobnych zmian. Jeśli nauczyciele z innych leszczyńskich szkół nie dostosowali jeszcze pracy swoich szkół do obowiązującego od wielu lat prawa oświatowego, to dlaczego teraz mieliby zmienić swoje podejście? Likwidacja SP nr 1 oznacza, że dorobek jej nauczycieli i wartości, na których oparli swoje innowacyjne podejście zostaną zaprzepaszczone.
Dodatkowo, warto podkreślić, że szkoła ta posiada już ogromne sukcesy, zarówno w zakresie osiągnięć uczniów, jak i w budowaniu współpracy z rodzicami oraz otoczeniem społecznym, w tym organizacjami pozarządowymi. Niszcząc tę szkołę, niszczymy wartościowe doświadczenie edukacyjne, które jest fundamentem dla rozwoju nowoczesnej edukacji nie tylko w Lesznie, ale i w całej Polsce. Choć rezultaty działalności Szkoły Podstawowej nr 1 nie są jeszcze w pełni widoczne w wynikach egzaminu ósmoklasisty, co jest naturalnym efektem jej niedawnego przystąpienia do BSS, wszelkie dostępne eksploracje i badania naukowe oraz doświadczenia podobnych placówek wskazują jednoznacznie, że podejmowane przez nią działania zmierzają w słusznym kierunku. Tego typu zmiany w edukacji są niezbędne, a ich efekty, choć wymagają czasu, na pewno przyniosą wymierne, pozytywne rezultaty. Polska edukacja takich zmian potrzebuje!
𝙅𝙖𝙠𝙤 𝙨́𝙧𝙤𝙙𝙤𝙬𝙞𝙨𝙠𝙤 𝙣𝙖𝙪𝙠𝙤𝙬𝙚 𝙞 𝙡𝙞𝙙𝙚𝙧𝙯𝙮 𝙯𝙢𝙞𝙖𝙣 𝙬 𝙚𝙙𝙪𝙠𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙖𝙥𝙚𝙡𝙪𝙟𝙚𝙢𝙮 𝙤 𝙧𝙚𝙬𝙞𝙯𝙟𝙚̨ 𝙩𝙚𝙟 𝙙𝙚𝙘𝙮𝙯𝙟𝙞. 𝙒𝙞𝙚𝙧𝙯𝙮𝙢𝙮, 𝙯̇𝙚 𝙩𝙖𝙢, 𝙜𝙙𝙯𝙞𝙚 𝙨𝙖̨ 𝙙𝙤𝙗𝙧𝙚 𝙘𝙝𝙚̨𝙘𝙞, 𝙯𝙖𝙬𝙨𝙯𝙚 𝙢𝙤𝙯̇𝙣𝙖 𝙯𝙣𝙖𝙡𝙚𝙯́𝙘́ 𝙨𝙖𝙩𝙮𝙨𝙛𝙖𝙠𝙘𝙟𝙤𝙣𝙪𝙟𝙖̨𝙘𝙚 𝙧𝙤𝙯𝙬𝙞𝙖̨𝙯𝙖𝙣𝙞𝙚. 𝙇𝙚𝙨𝙯𝙣𝙤 𝙆𝙤𝙢𝙚𝙣́𝙨𝙠𝙞𝙚𝙜𝙤 𝙥𝙤𝙩𝙧𝙯𝙚𝙗𝙪𝙟𝙚 𝙨𝙯𝙠𝙤́ł, 𝙠𝙩𝙤́𝙧𝙚 𝙞𝙙𝙖̨ 𝙯 𝙙𝙪𝙘𝙝𝙚𝙢 𝙘𝙯𝙖𝙨𝙪, 𝙖 𝙣𝙞𝙚 𝙧𝙚𝙜𝙧𝙚𝙨𝙪 𝙬 𝙚𝙙𝙪𝙠𝙖𝙘𝙟𝙞. 𝙊𝙙𝙥𝙤𝙬𝙞𝙚𝙙𝙯𝙞𝙖𝙡𝙣𝙚 𝙙𝙚𝙘𝙮𝙯𝙟𝙚 𝙬 𝙨𝙥𝙧𝙖𝙬𝙞𝙚 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙨𝙯ł𝙤𝙨́𝙘𝙞 𝙩𝙚𝙟 𝙥𝙡𝙖𝙘𝙤́𝙬𝙠𝙞 𝙬𝙮𝙢𝙖𝙜𝙖𝙟𝙖̨ 𝙯𝙧𝙤𝙯𝙪𝙢𝙞𝙚𝙣𝙞𝙖 𝙨𝙯𝙚𝙧𝙤𝙠𝙞𝙚𝙜𝙤 𝙞𝙘𝙝 𝙠𝙤𝙣𝙩𝙚𝙠𝙨𝙩𝙪 𝙤𝙧𝙖𝙯 𝙪𝙬𝙯𝙜𝙡𝙚̨𝙙𝙣𝙞𝙚𝙣𝙞𝙖 𝙨𝙥𝙤ł𝙚𝙘𝙯𝙣𝙮𝙘𝙝 𝙠𝙤𝙣𝙨𝙚𝙠𝙬𝙚𝙣𝙘𝙟𝙞, 𝙖 𝙣𝙖𝙙𝙚 𝙬𝙨𝙯𝙮𝙨𝙩𝙠𝙤 𝙥𝙤𝙬𝙞𝙣𝙣𝙮 𝙗𝙮𝙘́ 𝙬𝙮𝙣𝙞𝙠𝙞𝙚𝙢 𝙙𝙞𝙖𝙡𝙤𝙜𝙪 𝙤𝙥𝙖𝙧𝙩𝙚𝙜𝙤 𝙣𝙖 𝙬𝙞𝙚𝙙𝙯𝙮 𝙣𝙖𝙪𝙠𝙤𝙬𝙚𝙟. 𝙋𝙤𝙡𝙞𝙩𝙮𝙠𝙖 𝙤𝙨́𝙬𝙞𝙖𝙩𝙤𝙬𝙖 𝙣𝙞𝙚 𝙢𝙤𝙯̇𝙚 𝙬𝙮𝙣𝙞𝙠𝙖𝙘́ 𝙯 𝙚𝙠𝙤𝙣𝙤𝙢𝙞𝙘𝙯𝙣𝙮𝙘𝙝 𝙠𝙖𝙡𝙠𝙪𝙡𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙞 𝙥𝙧𝙯𝙚𝙠𝙤𝙣𝙖𝙣́ 𝙨𝙩𝙤𝙟𝙖̨𝙘𝙮𝙘𝙝 𝙬 𝙤𝙥𝙤𝙯𝙮𝙘𝙟𝙞 𝙙𝙤 𝙨𝙩𝙖𝙣𝙪 𝙣𝙖𝙪𝙠𝙞. 𝙒 𝙚𝙙𝙪𝙠𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙣𝙖𝙟𝙬𝙖𝙯̇𝙣𝙞𝙚𝙟𝙨𝙯𝙮 𝙟𝙚𝙨𝙩 𝙘𝙯ł𝙤𝙬𝙞𝙚𝙠 𝙞 𝙬𝙨𝙥𝙤́𝙡𝙣𝙚 𝙙𝙤𝙗𝙧𝙤.
Panie Prezydencie, jubileusz 80-lecia Szkoły Podstawowej nr 1 jest okazją, by docenić zarówno jej bogatą tradycję, jak i nowatorskie podejście, które doskonale odpowiada na wyzwania współczesnego świata. Likwidacja tej placówki w tak ważnym momencie, bez dania jej szansy na dalszy rozwój, byłaby wielką stratą i zmarnowaniem jej ogromnego potencjału. Szkoła Podstawowa nr 1 ma szansę stać się przykładem i inspiracją dla innych placówek oświatowych. Jej nauczyciele wytyczyli nową drogę, którą mogą pójść kolejne szkoły. Dzięki ogromnej determinacji w jednym miejscu połączono pasję i potrzebę wspierania rozwoju dzieci z aktualnymi osiągnięciami nauki oraz wykładnią prawa oświatowego. Dlatego właśnie Szkoła Podstawowa nr 1 w Lesznie powinna nadal istnieć i funkcjonować jako odrębna placówka edukacyjna.
Panie Prezydencie, nie możemy i nie zamierzamy zaakceptować Pana decyzji. Dorobek tych nauczycieli jest dla nas zbyt wielką wartością. Będziemy mobilizować kolejne osoby ze środowisk naukowych oraz wszystkich, którym zależy na przyszłości edukacji w Polsce, aby wspólnie powstrzymać tę kompletnie niezrozumiałą decyzję władz miasta i naszym zdaniem działającą na szkodę jej mieszkańców. Z determinacją będziemy dążyć do tego, by szkoła, która jest przykładem zmian i postępu w edukacji, mogła nadal pełnić swoją rolę w społeczności lokalnej miasta Leszna.
𝙅𝙚𝙨𝙩𝙚𝙨́𝙢𝙮 𝙥𝙧𝙯𝙚𝙠𝙤𝙣𝙖𝙣𝙞, 𝙯̇𝙚 𝙬𝙨𝙥𝙖𝙧𝙘𝙞𝙚 𝙨𝙥𝙤ł𝙚𝙘𝙯𝙣𝙤𝙨́𝙘𝙞 𝙞 𝙙𝙤𝙧𝙤𝙗𝙠𝙪 𝙎𝙋𝟭 𝙬 𝙇𝙚𝙨𝙯𝙣𝙞𝙚 𝙩𝙤 𝙣𝙖𝙟𝙡𝙚𝙥𝙨𝙯𝙖 𝙞𝙣𝙬𝙚𝙨𝙩𝙮𝙘𝙟𝙖 𝙬 𝙧𝙤𝙯𝙬𝙤́𝙟 𝙡𝙚𝙨𝙯𝙘𝙯𝙮𝙣́𝙨𝙠𝙞𝙚𝙟 𝙤𝙨́𝙬𝙞𝙖𝙩𝙮, 𝙜𝙙𝙮𝙯̇ 𝙣𝙖𝙬𝙞𝙖̨𝙯𝙪𝙟𝙚 𝙙𝙤 𝙘𝙝𝙡𝙪𝙗𝙣𝙮𝙘𝙝 𝙩𝙧𝙖𝙙𝙮𝙘𝙟𝙞 𝙢𝙞𝙖𝙨𝙩𝙖 𝙞 𝙬 𝙣𝙖𝙨𝙯𝙮𝙢 𝙤𝙙𝙘𝙯𝙪𝙘𝙞𝙪 𝙟𝙚𝙨𝙩 𝙢𝙤𝙩𝙤𝙧𝙚𝙢 𝙣𝙖𝙥𝙚̨𝙙𝙤𝙬𝙮𝙢 𝙟𝙚𝙟 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙨𝙯ł𝙚𝙜𝙤 𝙧𝙤𝙯𝙬𝙤𝙟𝙪. 𝙁𝙚𝙣𝙤𝙢𝙚𝙣 𝙎𝙋 𝙣𝙧 𝟭 𝙟𝙖𝙠𝙤 „𝘽𝙪𝙙𝙯𝙖̨𝙘𝙚𝙟 𝙨𝙞𝙚̨ 𝙨𝙯𝙠𝙤ł𝙮” 𝙯𝙖𝙨ł𝙪𝙜𝙪𝙟𝙚 𝙣𝙖 𝙙𝙤𝙘𝙚𝙣𝙞𝙚𝙣𝙞𝙚 𝙤𝙧𝙖𝙯 𝙨𝙯𝙖𝙘𝙪𝙣𝙚𝙠 𝙞 𝙢𝙤𝙯̇𝙚 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙘𝙯𝙮𝙣𝙞𝙘́ 𝙨𝙞𝙚̨ 𝙙𝙤 𝙯𝙗𝙪𝙙𝙤𝙬𝙖𝙣𝙞𝙖 𝙥𝙤𝙯𝙮𝙩𝙮𝙬𝙣𝙚𝙜𝙤 𝙬𝙞𝙯𝙚𝙧𝙪𝙣𝙠𝙪 𝙇𝙚𝙨𝙯𝙣𝙖 – 𝙢𝙞𝙖𝙨𝙩𝙖 𝙨𝙯𝙠𝙤́ł, 𝙖 𝙬 𝙣𝙞𝙚𝙙𝙖𝙡𝙚𝙠𝙞𝙚𝙟 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙨𝙯ł𝙤𝙨́𝙘𝙞, 𝙢𝙖𝙢𝙮 𝙣𝙖𝙙𝙯𝙞𝙚𝙟𝙚̨ – 𝙢𝙞𝙖𝙨𝙩𝙖 𝙨ł𝙮𝙣𝙖̨𝙘𝙚𝙜𝙤 𝙯 𝙞𝙣𝙣𝙤𝙬𝙖𝙘𝙟𝙞 𝙥𝙚𝙙𝙖𝙜𝙤𝙜𝙞𝙘𝙯𝙣𝙮𝙘𝙝 𝙣𝙖 𝙨𝙠𝙖𝙡𝙚̨ 𝙤𝙜𝙤́𝙡𝙣𝙤𝙥𝙤𝙡𝙨𝙠𝙖̨.
Z poważaniem,
Agnieszka Adamczak – Warsztaty z Porozumienia
prof. dr hab. Roman Bäcker – Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
dr Magdalena Barańska – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
prof. dr hab. Maria Barysz – Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Robert Bielecki – Akademia Nauk Stosowanych w Koninie
dr inż. Andrzej Szymon Borkowski – Politechnika Warszawska
Marta Chłoń-Hylak – Neurologopeda Metoda Krakowska
prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska – Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
dr Bożena Chrostowska – dr nauk humanistycznych pedagog, Olsztyn
Sylwia Chwaliszewska – Wolna Szkoła Żyrafa
prof. US dr hab. Maksymilian Chutorański – Uniwersytet Szczeciński
dr Julian Czurko – Fundacja Owoc Spotkania
Anna Dęboń – Stowarzyszenie Dopamina Lab
dr Maciej Dębski – Fundacja Dbam o Mój Zasięg
Ewa Dobiała – Oddział Psychiatryczny Dzienny dla Dzieci i Młodzieży w Lesznie
Jarosław Durszewicz – Fundacja Szkoła bez Ocen
dr Katarzyna Dworniczek – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie
Edyta Ejsmot – Wiosna Edukacji
Magdalena Franka – Fundacja Arena i Świat
Justyna Frankiewicz-Popiołek – Fundacja Uczyć (się) z Pasją
prof. KUL dr hab. Lech Giemza, Katolicki Uniwersytet Lubelski
dr Marta Grześko-Nyczka – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie
Magdalena Grzeszkiewicz-Brzęcka – trenerka Centrum Edukacji Obywatelskiej
dr Tomasz Hauza – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie
Grzegorz Idziak -Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERCEPTi EDUKACJA Zielona Góra
Justyna (Inka) Ilasz – nauczycielka innowatorka
Joanna Jakś – Fundacja Prodeste
prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Magdalena Jarzębowska – Fundacja Dzieci Montessori
Anna Jurewicz – Centrum Doskonalenia Nauczycieli Razem Lepiej
prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska – Uniwersytet Warszawski
prof. UŚ dr Marek Kaczmarzyk – Uniwersytet Śląski
Joanna Kaszuba – Arena Kreatywnej Edukacji
Marzena Kędra – Szkoła Podstawowa Cogito w Poznaniu
Justyna Kieliś-Talaga – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie
Piotr Klimczyk – Akademia Nauk Stosowanych Stefana Batorego
Ilona Kobuszyńska – Wolna Szkoła Żyrafa
Anna Konarzewska – nauczycielka innowatorka
dr Marta Kondracka-Szala – Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski
Zuzanna Kończak – Koło Naukowe Pedagogów ANS w Lesznie
Marcin Korczyc – Fundacja Ja, Nauczyciel
dr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska – Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
dr Agnieszka Kossowska – Fundacja Rozwoju Edukacji Empatycznej
Beata Kubsik – EDUdzielnia
Dorota Kujawa- Weinke – edukatorka, ambasadorka „Planu dla edukacji”
dr Karolina Kuryś-Szyncel – Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Urszula Leciej – innowacyjna nauczycielka-dyrektorka
Patrycja Leciej Andrzejczak – Niepubliczne Przedszkole Kreatywne Sorbonka
prof. dr hab. Roman Leppert – Akademickie Zacisze
dr Joanna Ławicka – Fundacja Prodeste
dr hab. Ewa Maciejewska-Mroczek – Uniwersytet Warszawski
Elżbieta Magiełda – trenerka Familylab Polska
dr Krzysztof M. Maj – Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Elżbieta Manthey – Fundacja Rozwoju Przez Całe Życie, Juniorowo.pl
Beata Matusiak – nauczycielka innowatorka, SP Radowo Małe
Wioletta Matusiak – Pro Futuro
Marta Matyla – Wolna Szkoła Żyrafa
Józefina Matyla-Mańka – Akademia Nauk Stosowanych w Lesznie
prof. UAM dr hab. Agata Matysiak-Błaszczyk – Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
prof. UAM dr hab. Renata Michalak, Światowa Organizacja Wychowania Przedszkolnego OMEP
Marcin Michalik – nauczyciel innowator
dr Małgorzata Mikut – Uniwersytet Szczeciński
Wiesława Mitulska – ekspertka współpracująca z Centrum Edukacji Obywatelskiej
Iwona Musiał – nauczycielka innowatorka
prof. PG dr hab. Joanna Mytnik – Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej
Katarzyna Nabrdalik – Teach for Poland
Marcelina Naskręt – MAMYdzieci
Monika Niedzielska – nauczycielka innowatorka, szkoleniowiec
Magdalena Niedźwiecka-Anuszczyk – Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Szkoła Pamięci Sensos
prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz – Akademia WSB
dr Konrad Nowak-Kluczyński – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Joanna Olejnika-Pazoła – Szkoła Językowa „Smile”
Justyna Orszulak – @Edu.przestrzenie
Krystian Ostrowski – HELLO School of English
Iwona Pietrzak-Płachta – Nauczycielka Roku 2022, ZSP w Pliszczynie
Anna Przybyło – Szkoła Podstawowa im. Astrid Lindgren
Zofia Przystup – nauczycielka innowatorka
Ewa Radanowicz – ODN Sensor, ekspert ds. rozwoju Kuratorium Oświaty w Szczecinie
dr Mirosław Radoła – Laboratorium Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej, WSE UAM
dr Łukasz P. Ratajczak – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Patrycja Ratajczak – Wolna Szkoła Żyrafa
Bartłomiej Rosik – Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
dr Katarzyna Rukojć – Uniwersytet WSB Merito Gdańsk
Tomasz Saj – pedagog, psychoterapeuta, trener
Magdalena Sierocka – MOST Kampus Edukacyjny
Agata Sieńczak – Niepubliczny Zespół Szkolno – Przedszkolny Pro Novo w Bogaczowie
Izabela Skrzypczak – Wolna Szkoła Żyrafa
Anna Sowińska – Fundacja Plan Daltoński
Kalina Stefaniak – nauczycielka innowatorka
Danuta Sterna – ekspertka oceniania kształtującego
Marcin Stiburski – Szkoła Minimalna
Łukasz Szeliga- tutor, polonista, szkoleniowiec
prof. UŚ dr hab Magdalena Szpunar – Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego
Anna Szulc – Empatyczna Edukacja => Empatyczna Polska
dr Małgorzata Wałejko – Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Szczeciński
dr Piotr Wasyluk – Projektowanie kreatywne
Katarzyna i Maciej Winiarek – Instytut Krytycznego Myślenia
dr Kinga Wnuk – NSP i NLO im. Stanisława Konarskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Olga Woj – Mózg na Warsztat – Edukacja dla Uczących
dr Alicja Zagrodzka, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
Katarzyna Zając-Malinowska, Pracownia Kompetencji
Aleksandra Zarzecka – Wolna Szkoła Żyrafa
Irmina Zarzecka – Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
Olga Żłobińska – NSP Edustation
dr Marzena Żylińska – Edukatorium, Budząca się szkoła
prof. dr hab. Leszek Żyliński – Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu